JEDZIEMY DO TENNESSEE

Jeeee! wreszcie wycieczka, wreszcie gdzieś jedziemy:) W końcu możemy się gdzieś ruszyć! Z powodu koronawirusa, to może nawet nie możemy, ale trudno. Na coś trzeba umrzeć . To ja już wole w podróży niż zamknięta w szafie:) Poza tym lubimy Chicago, ale jest jeszcze tyle pięknych miejsc... Wykorzystaliśmy okazję i z długiego weekendu zrobiliśmy sobie 5 dni wolnego To jedziemy - byle dalej. Kierunek Tennessee.
To nic, że wybraliśmy najbardziej ruchliwy czas na wycieczkę. I tak będzie suuuper. Jutro 4 lipca, a to jest największe narodowe święto w USA. Ponieważ 4 lipca wypada w sobotę wszyscy dostali wolne w piątek lub poniedziałek. To znaczy, że na weekend z 4 lipca WSZYSCY gdzieś jadą.  Jak już pisałam wcześniej Amerykanie prawie nie mają płatnych dni urlopowych. Każdy chce wykorzystać długi weekend. Nawet wirus ich nie powstrzyma... Nas tez. Jest nawet bardziej hardcorowo niż w Polsce. Wszędzie drogo i nie ma miejsc. My do tego mamy 2 dni urlopu, więc ruszamy na podbój Ameryki! Wybraliśmy góry w Tennessee - Smoky Mountains. Właśnie sobie uświadomiliśmy, że to najbardziej popularny Park Narodowy w USA. I to tak bardzo bardzo. W 2019 w Smoky Mountains było 12,5 mln turystów - dla porównania w 2gim najbardziej popularnym Parku czyli Wielkim Kanionie - tylko 6 mln. A myślałam, ze to właśnie Wielki Kanion przyciąga najwięcej gości. Więc już wiadomo dlaczego nie możemy znaleźć noclegu, a jedyne wolne pokoje są po 600 dolarów za noc. Najbardziej ruchliwy weekend, i najbardziej turystyczne miejsce. I do tego jeszcze wirus. Szykują się najlepsze wakacje na świecie! Aha... tuż przed wyjazdem, gdy już byliśmy spakowani dowiedzieliśmy się, że stan Illinois wprowadził obowiązkową 14-dniową kwarantannę dla wszystkich osób wracających z Tennessee po 6 lipca. sic! Coś trzeba wymyślić... bo mamy już zaplanowane kolejne wycieczki:)

Droga do Tennessee: z Illinois musimy przejechać Indianę, Kentucky i kawałek Ohio jeszcze się trafiło

A zatem jedziemy do Tennessee (czyt tenesi).Tennessee to nie miasto:) To kolejny stan w USA. Znane między innymi z Jacka Dannielsa, Appalachów, i muzyki country. Poniżej kilka rzeczy, o których warto wiedzieć oprócz tego, że dziwnie wygląda.
  • Tennessee położone jest na południu USA w regionie zwanym South Central. Jest tu dosyć ciepło i rzadko pada śnieg. Ciepło i wilgotno, ze średnią temperaturą 92 stopnie w czerwcu. Prawie wrzątek:)

• To 36 stan pod względem wielkości (110 tys km.kw czyli ok 1/3 Polski) i 16 pod względem zaludnienia (6,8 mln).
  • Tennessee nazywane jest też The Volunteer State czyli Stan Wolontariuszy I nie chodzi tu o darmowa pracę a o wojnę z 1812, w której brało udział wielu ochotników własnie z tego stanu.
  • Ma wygląd cienkiej deseczki i sąsiaduje z 8 innymi stanami. Stolicą jest Nashville (670 tys. mieszkańców), a drugim największym miastem Memphis (650 tys)

stan Tennessee
  • Na wschodzie dominują Appalachy z najbardziej popularnym Parkiem Narodowym Smoky Mountains zwane po prostu Smokies (w 2019 roku było tam 12,5 mln turystów w porównaniu do 6 mln w Wielkim Kanionie). To góry, które podobno przypominają nasze Bieszczady. Są tu niedźwiedzie. Zestaw obowiązkowy na wyjście w góry to gaz i strzelba. Nie mamy....
  • przez Tennessee przepływa rzeka Mississippi
  • Tennessee uważane jest za kolebkę i główny ośrodek muzyki country z Nashville na czele. Miłośnicy jazzu i bluesa też nie będą zawiedzeni.
  • Czy Elvis żyje? Można to sprawdzić w Graceland, jego rodzinnym mieście Memphis, Tennessee
  • Co tam muzyka. Tennessee jest znane z whiskey. Nie tylko Jack Daniels, który ma tu swoją siedzibę, ale wiele małych lokalnych destylarni. Podobno mają unikalną metodę produkcji. Trzeba sprawdzić.
  • Z Tennessee wywodzi się nie tylko whiskey ale też popularna marka napoju Moutain Dew, która została stworzona jako mixer właśnie do whiskey
  • W 73% to stan protestancki, katolicy stanowią 6% a islam zaledwie 1%
  • W większości zamieszkują tu biali (77%), czarni to 16% populacji
  • Główne gałęzie przemysłu to produkcja, rolnictwo i turystyka
  • W Tennessee są jedne z najniższych podatków w USA. To jeden z 9 stanów w których nie ma podatku dochodowego:)
  • Sales tax czyli nasz VAT w Tennessee to 7%. Nie jest to najniżej w USA, ale w porównaniu do prawie 11% w Chicago to mamy wrażenie że tanio tu:)
  • Sławni ludzie z Tennessee to Megan Fox, Morgan Freeman, Tina Turner, Justin Timberlake, Samuel L. Jackson, Aretha Franklin

Jak dowiem się coś nowego to dopisze. Tymczasem idę podziwiać świat z okna samochodu:)